Tuukan treenit. Osa VI. "Kunnes tapaamme jälleen"

Treenipäiväkirjassa tarkastellaan Tuukan treenejä puoliksi broscience ja puoliksi science hengessä. Aiemmin Valtin valmentajien sivuilla julkaisemia treenipäiväkirjoja voi käydä lukemassa täältä.



Tuukan treenit. Osa VI tulee olemaan toistaiseksi viimeinen Tuukan treenipäiväkirja Valtin nettisivuille

Viisaudenhampaan poisto ja pieni treenitauko

Viisaudenhampaan poistaminen piti treenejä ikävän rikkonaisena saaden kolmeen viikkoon neljä kunnollista treeniä. Aluksi pidin kokonaan täysilepoa antibioottikuurin ollessa päällä. Tämän jälkeen yritin palata salille ehkä hiukan liian aikaisessa vaiheessa ja liikkeet joissa tulee purtua hampaita yhteen, käytännössä siis painonnosto ja voimanosto, aiheuttivat ikävää painetta alaleuan tikeissä. Tästä on nyt selvitty ja treenit ovat jatkuneet normaalisti.


Sarjaennätyksiä voimanostoon ja lyhyttä sarjaa painonnostossa

Ja treenit ovat itseasiassa jatkuneet melko hyvin. Kyykyssä ja penkissä olen tehnyt hiukan pidempää sarjaa ja ottanut kyykyssä myös sarjaennätyksiä. Viimeisimmässä kyykkytreenissä tuli tehtyä 2x8x172,5kg ja suurimpana rajoittavana tekijänä tuntui olevan keuhkot ja hengästymisen mukanaan tuomat haasteet pidättää hengitystä kyykyn aikana. Maastaveto sen sijaan otti kehityksessä takapakkia viisaudenhampaan tauon takia. Tällä hetkellä maastavedossa paljon sarjoja, joissa kevyehköjä ykkösiä.


Painonnostossa treenit ovat tällä hetkellä enimmäkseen ykkösiä ja kerta viikkoon kompleksi tempaukselle ja kerta viikkoon työnnölle. Kompleksit ovat mukana lähinnä kevyempänä tekniikkatreeninä, mutta myös liikkuvuusharjoitteluna. Tempaus on tuntunut menneen taas eteenpäin, mutta johtuen alhaisesta tempausmaksimista ja jatkuvasti kehittyvästä tekniikasta, oli kehitys myös odotettua.



Kaiken kaikkiaan hyvää mutta kyykyn ja penkin kovien sarjojen takia raskasta treeniä! Vielä pari viikkoa pidempää sarjaa voimanostossa, jonka jälkeen siirryn tekemään voimanostossa alle vitosia. Painonnostossa otan tähän samaan aikaan lyhyen ja kevyemmän kompleksijakson. Tarkoituksena on antaa kropan tottua lyhyiden voimanostosarjojen mukanaan tuomaan suureen kokonaiskuormitukseen.


Aiemmin mainitun suorituskykyä jarruttavan hengästymisen pitkissä sarjoissa pyrin korjaamaan alkaen treeniviikolla 33. Tällä hetkellä on juuri päättymässä treeniviikko 14. Välissä tulee sekä painonnostossa, että voimanostossa nousu ylös viikkotasolla useisiin 95-105% ykkösiin.


Tulevat joulunajan treenit

Johtuen vallitsevasta koronatilanteesta, jättäydyn jälleen kotitreeneihin. Itseasiassa alkaen tänään! Joulun jälkeen on tarkoitus palata normaalisti takaisin salille ja normaaleihin treeneihin. Sali jolla tällä hetkellä käyn, on hoitanut koronarajoitusten puitteessaa treenaamisen esimerkillisesti ja jokainen pystyy varmistamaan treeninsä niin että turvavälit toteutuvat ja kokoontumisrajoituksien määrät pysyvät sallitussa treenaajamäärässä salilla.


Ensi viikolla julkaistaan Valtin nettisivuilla 100% broscience -teksti, jossa käsittelen Valtin muiden valmentajien kanssa enemmän omaa suhtautumistani jouluun ja sen aikana harjoitteluun yleisesti.


Tämä treenipäiväkirja tulee myös olemaan toistaiseksi viimeinen treenipäiväkirja, jonka kirjoitan Valtin nettisivuille. Vaikka olen itse tykännyt näitä kirjoittaa, koen että nämä vievät aikaa ja tilaa Valtin julkaisukalenterista, enkä pysty ja ehdi kirjoittaa niin paljon tieteelliseen näyttöön perustuvaa sisältöä, joka kuitenkin on Valtille se tärkein muoto sisältöä. Mikäli treenipäiväkirjoja tullaan toivomaan lisää, voidaan niitä toki kirjoittaa jälleen keväämmällä, mutta toistaiseksi on aika palata enimmäkseen tieteen pariin.


Tsemppiä treeneihin

Tuukka Virolainen