Tuukan treenit. Osa V. Hyvällä perustekemisellä tasaisesti eteenpäin!

Treenipäiväkirjassa tarkastellaan Tuukan treenejä puoliksi broscience ja puoliksi science hengessä. Aiemmin Valtin valmentajien sivuilla julkaisemia treenipäiväkirjoja voi käydä lukemassa täältä.


Treenikuulumisia

Treenit on jatkunut suunnitelman mukaisesti ja homma on ollut melko kevyttä. Viimeksi puhuttu suunnitelma ottaa kotitreenijaksolla menetetty aika kiinni, onnistui ongelmitta ja olen ottanut ohjelmoinnin alkupoeräisen aikataulun kiinni. Painonnostoliikkeiden raakaversiot on nyt ohjelmoinnin yhdennellätoista viikolla jääneet toistaiseksi sivuun ja painonnostoliikkeissä tulee joko komplekseja tai liikkeen täysiä kyykkyyn meneviä versiota. Ylöstyöntö, joka on ollut itselle aina rinnallevetoa selkeästi heikompi työnnön osa, on myös kehittynyt mukavasti ja 90% työntö on alkanut tuntumaan pitkähkön (maalis-heinäkuun) kotitreeni- ja voimanostojakson jälkeen jälleen kevyeltä.


Ohjelmoinnissa on nyt viikkotasolla neljä eri treeniä ja yksi meso kestää aina neljä viikkoa, jonka jälkeen vaihdan hiukan liikkeiden sarja- ja toistomääriä, sekä muokkaan komplekseja. Pääasiassa neljän eri treenin rungot on nyt ohjelmoinnin ensimmäisen 16 viikkoa seuraavanlaiset:


Treeni 1

  • Tempaus (voima)

  • Työntö (tekniikka)

  • Takakyykky

Treeni 2

  • Työntö (voima)

  • Tempaus (tekniikka)

  • Penkki (kova)

Treeni 3

  • Tempaus (tekniikka)

  • Työntö (tekniikka)

  • Maastaveto

Treeni 4

  • Tempaus (voima)

  • Työntö (voima)

  • Penkki (kevyt)


Nyt kun menossa on jo kolmas meso ja painonnostoliikkeiden volyymi ja intensiteetti molemmat nousivat, olen jättänyt apuliikkeet kokonaan pois. Alkuperäisen suunnitelman mukaan, aion ripotella apuliikkeitä jälleen mukaan ohjelmaan viikosta 17 alkaen. Mikäli kuitenkin koen apuliikkeiden puutteen haittaavan kehitystä, otan apuliikkeet luonnollisesti aikaisemmin takaisin kiertoon. Apuliikevalinnoistani puhuin enemmän edellisessä treenipäiväkirjassa. Lähtökohtaisesti en ole hirveän huolissani apuliikkeiden puutteesta. Omat heikkoudet painonnostajana ei ole siinä ettei voima riittäisi. Enemmänkin kyse on tekniikan vajavaisuudesta ja liikenopeuden puutteesta!


Käytiin muutama viikko sitten Lahessa ottamassa kuvia ja vähän itseä huvittaa miten vihaiselta sitä näyttää pidettyään painoja puolisen minuuttia päänsä päällä vajaassa kyykyssä.

Lähtökohtaisesti koen treenaamisen tällä hetkellä todella mieluisaksi! Rauta liikkuu suunnitellusti, uni sekä ruoka maittavat ja elämä tuntuu nyt tukevan kaikin puolin harjoittelun kehittävyyttä. Painonnoston mukanaan tuoma älyllinen haaste, on itselle aina mieluisaa pähkäiltävää ja tuntuu että viikoittain löytää edelleen aina jotain uutta omasta tekniikasta ja ylipäätään painonnostovalmennuksesta.


Arkiaktiivisuuden määrän nousu

Tässä treenipäiväkirjojen julkaisun välissä ehdin myös palata opettajaksi. Nyt kyseessä on vain lyhyt sijaisuus, vain puolitoista kuukautta, mutta huomasin arkiaktiivisuuden määrän nousun ensimmäisen treeniviikon palautumisessa. Palautumisongelmat korjaantuivat onneksi jo ensimmäisen viikon jälkeen ja kroppa tottui nopeasti +13 000 askeleen päiviin. En ole nyt käynyt vaa'alla, mutta paino on saattanut hiukan laskea opettajana ollessa. Tämä ei ole toistaiseksi mitenkään haitallista, sillä mahdollinen painonlasku ei ainakaan näy vielä treenituloksissa!


Mikäli arkiaktiivisuuteen liittyvä tiede kiinnostaa enemmän, voi sitä käydä lukemassa vanhasta Valtti training blogitekstistä.


Tsemppiä treeneihin!

Tuukka Virolainen