Kuinka selvitä tulevasta herkuttelusesongista

Kokosimme yhdessä Valtin valmentaja porukalla lyhyesti muutamia neuvoja, joiden avulla selviää joulun kiireistä ja syöpöttelyistä kunnialla. Tai ainakaan ei saa suurta ahdistusta.


Tuukka:

Itse pyrin aina ajoittamaan treenikevennyksen pyhien ajalle. Tällöin salille mentäessä, ei siellä kulu niin kauan aikaa. Pyhien aikana saa monesti treenailla salilla mukavan rauhassa!

Lyhyehkö, 7-12min, kovatehoinen treeni ennen ateriaa voi auttaa pitämään aineenvaihduntaa koholla syödessä. Treenin ei tartte olla kummoinen, pari kierrosta tabataa kyykyillä ja punneruksilla tekee kyllä tehtävänsä! Tabata= 8x20sek työtä/10sek lepoa.


Ruokailuissa pick your poison. Eli kannattaa valita omat herkkunsa ja panostaa niihin. Mikäli omia makunystyröitä kutkuttelee nimenomaan juustot, muttei pahemmin välitä kinkusta ja kastikkeesta, niin ei ole syytä syödä kinkkua, vaikka se kuinka “kuuluu jouluun”. Joulu on myös ainoita aikoja, jolloin henkilökohtaisesti suosittelen pätköpaastoa. Pätkäpaastossa kaikki päivän kalori syödään, koulukunnasta riippuen, 3-6 tunnin aikana.


Millään tällä ei tosin ole väliä, jos kulunutta vuotta ei ole eletty jonkin suunnitelman mukaan. Joulun ja välipäivien aikana ei saa kerättyä itselleen sitä +10 kiloa jonka vaaka näyttää nousseen viime tammikuusta, vaan kyllä se on kerätty ihan koko vuoden mittaan.


Pekko:

Useampi lepopäivä joulun aikaan ei tuhoa aiemmin vuoden aikana tehtyä hyvää työtä. Syömisten suhteen pätee sama filosofia; jos olet syönyt arjessa lähtökohtaisesti fiksusti, etkä väkisin ahda wiener nougaata laatikkokaupalla kurkusta alas, ei mitään peruuttamatonta tapahdu. Salli siis itsellesi lepoa ja hyvää ruokaa niin voit joulun jälkeen henkisesti paremmin ja jaksat taas panostaa.


Joonas:

Pekko on täysin oikeassa. Kliseet muodostuvatkin täysin toimivista periaatteista, siksi aina niin kliseinen sanonta meneekin: “On oleellisempaa mitä teit uudenvuoden ja joulun välissä, kuin joulun ja uudenvuoden.


Jos kuitenkin koet omantunnontuskia ylimääräisten lepopäivien ja herkkujen suhteen, suosittelen mukautumaan tilanteeseen. Voit esimerkiksi aattona korvata kuntosalilla tehtävän aerobisen pitkällä kävelylenkillä perheenjäsenten kanssa, käydä pulkkamäessä (ylämäkikävely ja toisten veto pulkassa) tai jollain muulla tavalla lisätä arkiaktiivisuutta (NEAT) ja samalla pitää hauskaa läheisten kanssa.


Ruuan suhteen joulupöydästä löytyy niitä hyviä ja terveellisiäkin vaihtoehtoja, kuten erilaiset kasvikset, hedelmät tai savulohi. Kuituja lisäämällä lisäät kylläisyyden tunnetta (ahmiminen ei tapahdu niin helposti) sekä hidastat ruuan sulamista, joten nälkä ei yllätä uudestaan niin pian. Kuituja löytyykin kaikista viljatuotteista sekä marjoista ja hedelmistä.


Mahdollisuuksia on monia, kuinka säätää omaa harjoittelua ja ruokailua lomakaudelle. Tärkeintä on kuitenkin nauttia lomasta, läheisistä ja ladata akkuja tulevaa varten, jotta pystyy taas palaamaan arkeen ja harjoitteluun täysillä! Kunhan ei vain jää lomaherkuttelu päälle ;)


Hyvää ja rentoa joulun aikaa!


Valtti training