Paneeli: Dieetti vs. ruokavalio

Päivitetty: 11. helmi 2019

Sanakirjamerkitykseltään dieetti ja ruokavalio ovat sama asia. Ja vaikka Valtti trainingin kaikki kolme päätä käyttävät dieettiä joskus tarkoittamaan myös painonpudotukseen ja kehon rasvan vähentämiseen tähtäävää ruokavaliota, ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että muotidieetit ovat eri asia kuin fiksu ja suunnitelmallinen dieettaminen tai ruokavalion noudattaminen.





Mikä mielestäsi on dieetti?


T: Sanakirjassa dieetti tarkoittaa erityisruokavaliota. Dieetti mielletään valitettavan usein painon pudottamiseen. Maidoton ruokavaliokin on dieetti eli erityisruokavalio. Näen että dieetti on ruokavalio jota noudatetaan tietystä syystä.(painonpudotus, arvot/henkiset syyt, fysiologia/allergiat). En itse puhu valmennettaville dieetistä, paitsi sinulle (Joonas). Sanotaan että 90% dieeteistä epäonnistuu.. Näiden dieettien epäonnistumisen syyt ovat usein länsimäinen dieettimentaliteetti, huonot ruokailutottumukset ja liiallinen poissulkevuus (1). Mielestäni dieetin tulee sisältää itselle mieluisia ruokia ja voi sisältää omia herkkuruokia järkevissä määrin. P: Lyhyen aikavälin tavoitetta tukeva syömisratkaisu. Ruokaa voi ohjelmoida samalla tavalla kuin treeniä, yksi mahdollinen “treenisykli” mutta vain ruokailulla. Siinä missä ruokavalio on terveellistä ja fiksua syömistä, on dieetti lyhyt pätkä ruokavaliota, jolla on jokin erityinen tavoite (painonpudotus, lihasten kasvatus yms). J: Dieetti on tilanne joka loppuu jossain vaiheessa. En näe että kovin moni ihminen seuraa jotain ruokavaliota esim pudottaakseen painoa, vaan tällöin puhutaan dieetistä.


P: Dieeteillä saadaan lyhytkestoista hyötyä ja ruokavaliolla pitkäkestoisia vaikutuksia. Usein ihmiset turvautuvat dieetteihin etsiessään oikotietä onneen, kun yksinkertaisemmilla ruokavalion säätämisellä päästäisiin maltillisempiin, helpommin omaksuttaviin ja pitkäkestoisiin muutoksiin.


TÄMÄ SANOMA ON LIT


Oletko itse dieetillä?


T: Olen, jos mietitään että dieetti on yhtä tavoitetta kohti kulkeva ruokavalio. Tällä hetkellä pyrin painon pudottamiseen (tämän sanottuaan Tuukka otti lisää jäätelöä). Siitä siirryn ylläpitodieetin kautta lihasmassan ja voiman hankintaan tähtäävälle treeni- ja dieettijaksolle. Tosiaan mielestäni dieetti voi sisältää omia herkkuja, kunhan se pidetään järkevissä määrissä.


P: En ole tällä hetkellä dieetillä, sillä oma harjoittelunikin on tällä hetkellä ylläpitävää. Siispä hyvän perusruokavalion noudattaminen riittää. J: Olen tällä hetkellä dieetillä, sillä tavoitteeni ovat myös spesifisti asetetut. Pyrin rakentamaan omaa fysiikkaani, joten sen tukemiseksi teen tavoitespesifejä dieettikausia. Esimerkiksi treenikauden tavoitteesta riippuen dieettini tukee joko lihaksen rakentamista tai rasvan polttamista. Tällä hetkellä olen reverse dieetillä, jossa on tarkoitus lisätä ruoan ja kalorien määrää pitäen kuitenkin kehon paino likimain samana. Koen hiukan kropan kiusaamiseksi.


T: Mutta nyt reverse eikä recovery, koska ei tarvitse palautua mistään, paitsi nälästä. Kalorit, aineenvaihdunta, hormonitoimnta ja rasvaprosentti olivat kuitenkin nyt korkeammat kuin mitä kisadieetillä todennäkoisesti tulee olemaan. Silloin ehdottomasti recovery dieetti, jossa energiamäärät nostetaan ylläpitomäärään (2).


J: Tuukan määritelmän mukaanhan sä Pekko olet itse dieetillä, eli noudatat jotakin tiettyä ruokavaliota tällä hetkellä?


P: Noudatan tällä hetkellä suositusten mukaista ruokavaliota. Tällä hetkellä minä vaan syön.


J: Eli ei ole mitään tavoitetta vielä mutta tulevaisuudessa kyllä.


P: Tällä hetkellä ei ole tavoitetta kyllä, mutta tulevaisuudessa on tarkoitus muuttaa ruokavaliota dieetiksi tukemaan voimatasojen nostamista.


T: Jos Pekko olisi asiakkaana niin hänellä olisi vegaaninen ruokavalio, eikä vegaaninen dieetti. Vaikka mietin päässäni että dieetti mutta puhun Pekolle asiasta ruokavaliona ja miten ruokavaliota muokataan. “Miten on mennyt ja ootko saanu syötyä niin kuin puhuttiin?” EI “PAKKO”-termiä, niin kuin sovittiin tai neuvoin.


P: Se on enemmänkin näkemyskysymys, jos hän ei ole pystynyt syömään viljatuotteita koko elämän aikana, niin ei hän ole dieetillä.


T: Ei, mutta hänellä on DIEETTI. Mielestäni dieetti sanaa käytetään väärin, asia jonka haluan tuoda esiin. Jos mainitaan sana dieetti niin hän ei ole 8-viikon mehudieetillä, vaan syö tiettyjen speksien mukaista erikoisruokavaliota.





P: Mutta sinulla on se kalorialijäämä siinä, mutta jos joku ihminen haluaa syödä vain hyvin eikä mitään tavoitespesifiä, niin silloin ei puhuta dieetistä vaan ruokavaliosta.


T: En syö ruoka-aineita lapusta, enkä mieti mitä ja milloin päätän vaan enemmän kun koen milloin on aika vaihtaa omaa dieettiä ylläpitovaiheelle täältä miinuskaloreilta.


J. Dieetti vs. ruokavalio. Ruokavalion tavoite on elää ja olla tyytyväinen. Dieetti on lyhtyaikainen, joka alkaa ja päättyy.


T: Mun dieetti kestää 6-9kk rasvanpolttoa -> lyhyt ylläpitokausi (jossa nostetaan reversenä ylläpitotasolle) josta “bulkille” 200kcal plussalla jossa bulkki kestää n. 2vuotta, ei niin isolle plussalle että insuliiniherkkyys kärsisi (3). Dieetin kontrollointi ja mukautuminen tavoitteita kohti voi olla elämäntapa (joka on helppo toteuttaa jos tietää mitä ja miksi syö).


J: Mutta onko se jo ruokavalio kun se kestää niin kauan? Oon silti sitä mieltä, että se on sulla dieetti, koska teet sen tietoisesti ja tavoitehakusesti. Ja tiedät suurinpiirtein koska se tulee muuttumaan etkä pyri pitämään sitä samaa asiaa koko loppuelämää (ruokavalio). Koska olet tavoitehakuinen ja tiedät että teet vaa tietyn aikaa (vaikka et tiedä kauanko), niin sulla on dieetti, eikä ruokavalio, jota vaan syöt. Jollain toisella saattaa kestää ruokavalio vaikka 3v, johtuin syistä X, Y tai Z (sosiaalinen, allergiat, jne). Tietoisuus on mielestäni dieetin ydin.


P: Perus Jampan tapana on käydä lenkillä, pelata firman kaukista, eikä ajattele ruokavaliota. Hänellä on ruokavalio, ei dieetti.


J. Tuukalla on tavoite ja tarkoitus, joten on dieetillä. Jampan veli Matti syö ja elää samalla tavalla kun Jamppa mutta Matin tavoite on ylläpitää painoa, niin Matilla on dieetti.


T: Hiukan perspektiiviä omaan ajatusmalliin. Oman rasvanpoltto-ohjelman ohjenuorat ovat: syö tarpeeksi proteiinia ja katso että kuukausitasolla paino putoaa. Jos ei putoa, niin olen vähentänyt viikoittaisen jäätelönsyönnin VAIN kolmeen päivään. (Surullisen pieneen :’[ )


J: Ei kivaa.


Teetätkö asiakkaillesi dieettejä?


T: Joonakselle kyllä. Joonas on ainoa asiakkaistani tällä hetkellä, joka on dieetillä. Kaikilla muilla on terveellistä elämäntapaa tukeva ruokavalio. P: Eikö tuo ole ristiriidassa mitä sanoit aikaisemmin, jos kaikilla on dieetti? T: Mielestäni ruokavalio on jotain muuta kuin että syö täysin intuitiivisesti. Eli jos Risto syö mitä Ritva tekee, ei Ristolla ole dieettiä, ellei jommalla kummalla ole vaikkapa keliakiaa. Tai en ainakaan puhu heille dieetistä. Omassa ajatusmaailmassa taasen dieetti ja ruokavalio ovat synonyymejä. Elämässä ylipäänsä teen sanavalinnat ympärillä olevan tilanteen ja miljöön mukaan. Esim. kokenut ja tuttu saliharrastaja versus vanhempi herrasmies ekaa kertaa salilla. Vanhemmalle herrasmiehelle en huuda ennen kyykkyjä, “YEAH BUDDYYYY LIGHT WEIGHT BABYY!!!!” (4).


J: Eli on kolme eri kategoriaa joiden mukaan voi syödä, 1. Dieetti joka on tarkoitusperäinen, tavoitehakuinen ja tietoinen RUOKAVALIO, 2. ruokavalio on jolloin syöt kuitenkin tietoisesti ja syöt mitä haluat, 3. ruokailu, jolloin et ajattele mitään ja syöt vain mitä suuhun ja vastaan tulee, esim vaimo laittaa miehelleen ja lapsilleen ruokaa.


T: Asiakkaalle dieetti tarkoittaa monesti X:stä Y:hyn menemistä, niin puhun asiakkaalle ruokavaliosta.


J: Kysytkö asiakkaalta käsitystä dieetistä?


T: Joiltain kyllä. Mutta suurelta osalta luen rivien välistä asiakkaan käsittävän dieetin lyhyenä ajanjaksona jonkan jälkeen palataan normiin ja elämä on sateenkaaria ja kukkasia


J: Entä jos X joka tekee ruuan laittaa Z erikoisruokavaliolle?


P: Lääkäri sanoo äidille 12v.n olevan ylipainoinen, äiti laittaa 12v.n syömään enemmän kasviksia ja kuitua, jolloin lapsi laihtuu. Äiti laittaa lapsen dieetille. Onko lapsi siis kategoriassa ei-ajattelevat syöjät vai onko hän tavoitehakuinen syöjä?


J: Eli kolmen sijaan onkin kaksi kategoriaa, koska joku aina päättää mitä ruokaan tulee, oli kyse dieetistä tai ruokavaliosta.


T: Kenenkään ei tulisi olla mainosmiehen dieetillä. Kenenkään, paitsi painoluokkaurheilijan, ei tulisi syödä niin että on dieetti joka alkaa NYT ja loppuu NYT. Dieetti ei myöskään missään nimessä saa olla poissulkeva. Jos dieettiä noudattaa mun näkökulmasta eli tavoitetta kohti tähtäävää ruokavaliota. SIlloin on jo mietitty valmiiksi seuraava askel, jolloin ylläpidät aikaan saantia esim rasvaprosentti/lihasmassan saanti. Kun luodaan ohjenuorat/raamit dieetille, niin aikajänteen tulisi olla pitkä. Dieetti 4-16 viikkoa kestävä dieetti epäonnistuu. Dieetti joka kestää pitkään ja muutokset tehdään kun kropan signaalit sitä vaatiin, niin se ei epäonnistu. Silloin on suunnitelma ja tavoite. Kovat treenitavoitteet ja hyvä ravinto, mutta unen puute on mielestäni verrattavissa tilanteeseen, jossa treenitavoitteet on korkealla ja unen puutetta ei ole, mutta et ole dieetillä.


J: Eli painoluokkaurheilijat (nosto, fitness, kamppailu) on aina sun mielestä dieetillä?


T: Kyllä


J: Kuntoilijat voivat olla dieetillä tai ruokavaliolla. Ja kahdella ihmisellä voi olla ruokavalio ja dieetti täysin samata ruuat ja määrät, mutta mentaliteetti määrittää kummalla on?


T: Kyllä. Ja ehdottomasti suosittelen kuntoilijalle ruokavalio-ajatusmallia, sillä se on helposti noudatettava, pitkäjänteinen ja palvelee terveyttä. Anti-dieetti lähestymistapa on mielestäni paras ajatusmalli kuntoilijalle toteuttaa ruokavaliotaan. (5)





P: Eli ruokavalio on joustavaa perustekemistä syömisen suhteen ja dieetti on tavoiteajattelun mukaista syömisten suunnittelemista? Vertauskuvana ihminen joka lenkkeilee koiran kanssa elämäntapana ja ihminen joka treenaa kalenterin mukaisesti puolimaratonille. Henkilökohtaisesti olen valmis laittamaan koko dieetti-sanan syvälle samaan kuoppaan muiden maailmaa pilaavien ydinjätteiden kanssa. Tai no, ongelmien hautaaminen harvoin toimii, joten poltetaan dieetti-sana roviolla ja sirotellaan tuhkat lähimpään mustaan aukkoon.


Lähteet:

1. Gormally J., Black S., Dadton S. & Radin D. The assessment of binge eating severity among obese persons 1982. Abstrakti luettavissa: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/0306460382900247?via%3Dihub


2. Nunez A. Recovery Diet > Reverse Diet 2017. Luettavissa: https://3dmusclejourney.com/recovery-diet-reverse-diet/


3. Helms E. & Minor B. 3DMJ Podcast #109 Rep-Load Zones w/ Brian Minor 2018. Kuunneltavissa: https://youtu.be/mDc-NyJ8p5g


4. Coleman R. Yeah Buddyy Katsottavissa: https://www.youtube.com/watch?v=TRcR-_nF84o


5. Abel S. The Anti-Diet Approach to Weight Loss and Weight Control 2015. Ostettavissa: https://scottabelfitness.com/ebooks/anti-diet-approach/